FANDOM

800px-Flag of Libya (1951) svg

Insigne van het Vrije Libische Leger

&nbsp

Het Vrije Libische Leger is de benaming voor het leger dat onder bevel van de Nationale Overgangsraad te Benghazi staat en tegen dictator Muammar Ghadaffi vecht. Het leger is opgericht in februari 2011 en bestaat uit zowel burgers als overgelopen soldaten. Er is weinig bekend over de exacte sterkte van het Vrije Libische Leger, maar op 24 maart 2011 werd bekend dat er minstens 17.000 mensen zijn aangesloten bij het leger, van wie er 1000 militaire ervaring hadden. Het Vrije Libische Leger vecht vooral met wapens die in de wapendepots van Cyrenaica zijn buitgemaakt, maar heeft ook bevoorrading gekregen van Engeland en Quatar.

PrestatiesEdit

Het Vrije Libische Leger word geplaagd door chaos en een gebrek aan zowel zware wapens als getrainde soldaten. Het grootste gedeelte van het leger bestaat uit jonge vrijwilligers. Toch heeft het Vrije Libische Leger het oosten van Libië kunnen behouden en heeft het twee offensieven gedaan in westelijke richting. Momenteel doet de Libische oppositie pogingen om orde in het leger te scheppen en meer zware wapens aan te kopen. De frontlijn ligt nu op 40 KM van Ajdabiya in het district Al Wahat.

BewapeningEdit

Het Vrije Libische Leger beschikt over raketwerpers en zware geweren die op 4X4 wagens zijn geplaats, over Katuysha's en enkele tanks. Verder vecht het Vrije Libische Leger onder andere met AK47 automatische geweren, jachtgeweren en handraketten. In Benghazi beschikt het leger over een aantal straaljagers en
Ras 1845873c

Raketwerper van de rebellen bij Ras Lanuf

helicopters, maar dezen mogen door de No Fly Zone niet worden ingezet.

Recentelijk heeft het Vrije Libische Leger onder andere radio's, bepantsering en anti-tank granaten ontvangen van Engeland en Quatar. In Ajdabiya zijn Franse, Britse en Italiaanse militaire missies aan het werk om de soldaten van de oppositie meer orde bij te brengen en het Vrije Libische Leger te helpen met het organiseren van communicatielijnen.

LegerformatiesEdit

Er is nog weinig bekend over de organisatie van het Libische Vrije Leger. Er zijn slechts drie legerformaties bekend bij buitenlandse journalisten in Libië: