FANDOM

1000px-Gulf of Sirt Front 29 March svg

Het tweede rebellenoffensief

&nbsp

Het Tweede Rebellenoffensief was een offensief van de rebellen tussen 26 maart en 30 maart 2011. Ondanks de enorme terreinwinst wisten de rebellen Sirte niet te veroveren en werden ze naar het oosten teruggedreven door de troepen van Ghadaffi.

Rebellen in het offensiefEdit

Na de voor de rebellen succesvolle Slag om Ajdabiya werd nog diezelfde dag ook Brega veroverd, 80KM verder naar het westen. Op 27 maart veroverden de rebellen de steden Ras Lanuf en Bin Jawad. Hiermee hadden de rebellen al het gebied veroverd dat ze tijdens het Eerste Rebellenoffensief ook in bezit hadden gekregen. Op 29 maart wisten de rebellen de plaats An Nafwaliya ten westen van Bin Jawad te veroveren op Ghadaffi en door te stoten naar de snelweg naar Sirte. Hier vonden ze echter mijnenvelden en artillerie van loyalisten, die de rebellen onder vuur namen en hun opmars vertraagden. De rebellen wisten op 30 maart Hawarah te bereiken op 50KM van Sirte, waar lokale stammen de rebellen met automatische wapens onder voor namen. Tegelijk deden soldaten van Ghadaffi een aanval in de flank van de rebellen en dwongen de rebellen om zich terug te trekken naar An Nafwaliya.

Tegenoffensief van GhadaffiEdit

Troepen van Ghadaffi wisten op 31 maart met zware artillerie de rebellen vanuit An Nawfaliya naar Bin Jawad terug te dringen, waarna er in Bin Jawad straatgevechten plaatsvonden. In de loop van de avond werd duidelijk dat
Rebels-advance-in-Libya

Libische rebellenvoertuigen

de rebellen in een volledige terugtocht naar Ras Lanuf wachter, achtervolgd door ongeveer 3000 soldaten van Ghadaffi.

Uiteindelijk zou dit leiden tot de 3e slag om Brega, en later tot een stabiel front op de snelweg tussen Brega en Ajdabiya. De rebellen hebben dus al het veroverde gebied opnieuw verloren aan het leger van Ghadaffi.