FANDOM

&nbsp

De Slag om Misrata is een militair conflict tussen de tropeen loyaal aan Muammar Ghadaffi en het Vrije Libische Leger in en rondom de westelijke stad Misratra. De slag is de langs durende slag in Libië tot nu toe en heeft aan meer dan 1100 mensen het leven gekost.

De belegering van MisrataEdit

Misrata viel in februari in handen van opstandelingen die tegen Muammar Ghadaffi protesteerden. Loyalistische soldaten omsingelden de stad echter, maar een poging om het vliegveld te heroveren mislukte.

Het keerpuntEdit

Nadat de NAVO tanks en raketten van de loyalisten had uitgeschakeld konden de rebellen de buitenwijken van Misrata heroveren op de regering. In hevige gevechten wisten ze tevens het vliegveld te veroveren, waarmee de herovering van Misrata compleet was. De rebellen wisten bovendien de haven intact te houden en de troepen van Ghadaffi in het westen van de stad weg te dringen.

RebellenoffensiefEdit

De rebellen zetten hun succes door en veroverden Al-Dafniya, 25 KM ten westen van Misrata. In het zuiden rukten de rebellen door de zoutvlakte op naar Tawargha, dat ook in hun handen viel na hevige gevechten met de loyalisten. Ten zuidwesten van Misrata vonden hevige gevechten plaats in de akkerlanden, waar loyalisten met artillerie de rebellen beschoten.