FANDOM

820px-Brega

Sattelietfoto van Brega

&nbsp

De 3e slag om Brega vond plaats tussen 31 maart en 7 april 2011 rondom de oliehaven Brega in het district Al Wahat. De slag vormde definitief het einde van het Tweede Rebellenoffensief van enkele dagen daarvoor en eindigde in een overwinning voor de troepen van Ghadaffi.

De slag om BregaEdit

Op 31 maart bereikten de troepen van Ghadaffi Brega en beschoten de stad. Ze wisten de stad te veroveren en twee aanvallen van rebellen af te slaan. Op 2 april kwamen er meer getrainde soldaten van het Vrije Libische Leger met zware wapens naar Brega en wisten een deel van de stad te bevrijden. Echter, de rebellen waren niet sterk genoeg om de troepen van Ghadaffi - gesteund door elementen van de Khamis Brigade - te verdrijven, en op 5 maart was heel Brega weer in handen van de loyalisten. De rebellen deden in de daarop volgende twee dagen maarliefst 6 pogingen om Brega te heroveren, maar door hevig verzet van de troepen van Ghadaffi moesten de rebellen zich uiteindelijk op 7 april terugtrekken naar Ajdabiya, achtervolgd door loyalisten. De 3e slag om Brega was voorbij toen de troepen van Ghadaffi binnen 25KM van Ajdabiya kwamen en raketten op de stad afschoten.